Ahad, 20 Oktober 2013

Cara menggunakan html pada blog



Menggunakan HTML Gadget
1. Salin  Code widget yang tersedia di setiap halaman widget.
                

Code ini akan muncul pada halaman dengan klik kepada butang  BLOG ME!. Berikan klik pada kotak code embed yang muncul atau pada butang COPY. Code tersebut akan disalin dan disimpan dalam memori komputer.

2. Tambahkan gadget HTML baru.
 Menu penambahan Gadget pada halaman pengelolaan tata letak blog di Blogspot

Cari butang Tambah Gadget pada muka depan blog anda. Butang ini boleh di dapati di mana sahaja mengikut tema papan pemuka yang anda pilih .Pilih tempat yang anda inginkan widget akan dipaparkan dan klik butang tersebut.

 3. Tampal kod HTML pada kotak pengesahan.

 Jendela Konfigurasi HTML/Javascript pada Blogpspot
Sebuah kotak bertajuk Konfigurasi HTML / Javascript akan tertampil. Di sana anda boleh mengisi judul dari alat ini yang akan dipaparkan bersama widget. Pada bahagian Kandungan, masukkan atau tampal kod widget yang telah anda tulis pada langkah 1 dengan menekan Ctrl-V atau klik-kanan dan kemudian Paste. Selanjutnya tekan butang SIMPAN.


4 . Simpan perubahan Tata Letak blog anda
 Simpan perubahan Tata Letak dengan menekan tombol SIMPAN 

 Anda akan kembali ke laman pengurusan Tata Letak blog anda dan mesej akan memberitahu anda bahawa sebuah elemen halaman baru telah ditambah. Anda juga boleh melihat Tajuk dari Gadget yang baru saja anda tambah telah muncul di tempat penambahannya (langkah 3). Untuk melihat hasil penambahan widget  ini, klik butang pratonton. Jika anda puas, jangan lupa menekan butang SIMPAN pada halaman Tata Letak ini untuk menyimpan perubahan rupa blog. 
semoga bermanfaat


Tiada ulasan:

Catat Ulasan