Khamis, 24 November 2011

asah penulisan anda

Asah Gaya Penulisan Anda


Ha..Siapa yang menulis blog pasti akan tahu. Setiap orang ada gaya penulisan yang tersendiri. Kenapa ia berlainan? Yela, mesti sebab pemikiran dan aliran yang berlainan. Melalui gaya penulisan sesetengah penulis dapat mencipta trade mark tersendiri.
Ada gaya penulisan yang serius seperti surat khabar. Ada jugak gaya penulisan yang sempoi mcm shuth.Begitu jugak blogger lain seperti smartusaha, robotys,alang dan ramai lagi. Masing ada style masing masing.Ada yang gaya kelakar sampai orang membacanya tergelak sorang sorang.Ada gaya yang agak mendatar mcm saya ni.Saya memang suka tulis agak mendatar mcm ni. Ianya tidak terlalu serius & tidak terlalu sempoi.
Saya menulis di blog & dalam ebook dengan gaya berlainan.Saya pun tak tahu kenapa tapi saya perasan.:P. Bagi saya, penulisan saya boleh disuaikan mengikut keadaan tertentu seperti jika untuk menegur orang kita perlu straight to the point atau berkias dengan ayat yang sinis. Tapi pastikan ia tidak melampau lampau sehingga menyingung perasaan pembaca.
Antara blogger baru,ramai yang menulis gaya sempoi sempoi bahasa. Ia membuatkan pembaca terhibur.Ia merupakan satu fenomena yang bagus.Namun untuk membentuk gaya penulisan ia memerlukan latihan.Apa pulak kene berlatih ni ye? Senang je jawapanye. Berlatih menulis la. Untuk mahir bersilat kene selalu berlatih begitu jugak menulis.
Lagi banyak menulis semakin mahir la. Kesimpulannya, rajin² la menulis & update blog anda. Tu je sebenarnya tujuan saya post ni.:P

Tiada ulasan:

Catat Ulasan