Khamis, 24 November 2011

Ramalan Perniagaan Internet Ketika Kegawatan Ekonomi

Ramalan Perniagaan Internet Ketika Kegawatan Ekonomi


Dalam surat khabar sejak kebelakangan ini agak menakutkan apabila ribuan pekerja bakal diberhentikan akibat kegawatan ekonomi dunia ketika ini. Pekerja bank antarabangsa dan pembuat kereta dah memulakan pemberhentian ribuan pekerja mereka bagi mengurangkan kos operasi mereka.
Tindakan ini akan dilaksanakan oleh syarikat pembuatan elektronik. Buktinya Western Digital iaitu pembuat cakera keras terbesar didunia dah menutup operasi kilangnya di Serawak. Ramai pekerja yang akan kehilangan sumber pendapatan untuk menyara kehidupan keluarga mereka.
Akibat kelembapan ekonomi sekarang, orang mula berkira kira dalam perbelanjaan mereka terutama di US. Di Malaysia, kita baru nak merasa bahangnya. Rakyat Malaysia masih berbelanja seperti biasa dan ianya digalakkan oleh kerajaan kerana ia boleh mengerakkan ekonomi negara. Jika orang tidak membeli, ekonomi pun akan merudum sama. Sebab tu sekarang ada kempen jualan JIMAT.
Walaubagaimana pun anda tetap kena berjimat sehingga memberi barangan yang tidak perlu. Bagi kawasan yang diserang wabak Chikugunya, beli ubat nyamuk. Ia adalah keperluan dikawasan tersebut kerana ia berpunca daripada nyamuk. Entah siapa yang bagi nama chikugunya tu. Nak sebut pun susah.
Bagaimana pulak pasaran perniagaan internet? Usahawan internet top dunia meramalkan industri perniagaan internet terutama niche “make money online” akan mendapat sambutan yang paling hangat. Ini adalah kerana apabila terdesak orang akan cuba mencari penyelesaian terbaik untuk mereka. Mereka akan mencari jalan untuk menambah pendapatan bagi menampung perbelanjaan dan menyara keluarga mereka.
Maka selepas ini semakin banyak blog dan laman web tentang online biz dan buat duit di internet. Di malaysia pun sama sekarang ni. Para newbie berlumba lumba untuk bina blog tentang bagaimana untuk buat duit di internet. Mereka silap skit sebenarnya. Lebih baik jika golongan yang mula menceburkan diri dalam perniagaan internet membina blog tentang apa yang mereka mahir dan tahu.
Jadi ilmu yang mereka ada dapat dimanfaatkan oleh orang ramai. Mungkin ilmu itu boleh dimanfaatkan oleh orang lain. Itu adalah antara perkara yang belum disedari oleh kebanyakan para newbie. Mereka cenderung untuk meniru usahawan internet yang menjadi idola mereka seperti Irfan Khairi,Saifusham,Smartusaha,Sham,Mawardee,Shuth dan ramai lagi.
Nasihat saya, jangan tiru blog orang. Buat blog tentang apa yang anda tahu. Jika anda tahu tentang pertanian, perternakan,kejuruteraan,pemasaran dan sebagainya, buat tentang perkara tersebut. Ia memudahkan anda membina kredibiliti anda tentang sesuatu bidang. Anda boleh menjadi “otai” dalam bidang tersebut kerana anda mempunyai pengetahuan mengenainya.
Saya sedang menyiap produk terbaru saya sebenarnya. Jadi saya, luangkan masa untuk menulis sekejap diblog ni. Saya akan umumkan produk baru ni pada Januari nanti. Ia adalah produk terbaru saya untuk tahun 2009. Produk ini adalah ebook & video tutorial. Ia adalah hasil daripada survey dan juga pertanyaan kepada saya. Jadi saya buat penyelesaian bagi semua masalah yang orang tanya. Anda pun boleh gunakan cara saya ini untuk menghasilkan produk anda yang pertama.
Ini adalah antara langkah saya menghadapi cabaran 2009 dimana ia diramalkan menjadi kemelesetan ekonomi antara yang paling teruk dalam sejarah. Anda dah bersedia?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan