Khamis, 24 November 2011

karenah dan ragam

Mustahil Untuk Puaskan Hati Semua Orang


Tiada suatu pun yang sempurna di dunia ini. Begitu juga kepuasan hati manusia. Ini lagi susah sebab kemahuan setiap orang adalah berlainan. Dalam menghasilkan produk digital,ia memang sukar & mungkin ada yang cop produk anda adalah “rubbish”.
Ini adalah cabaran perniagaan produk digital. Sesetengah orang mempunyai tahap IQ dan pengetahuan yang berlainan.Ada yang merasakan ia bukan tahap mereka & menganggap ianya “rubbish”. Ada pulak yang zero pengetahuan tentang perkara berkenaan & beranggapan ia cukup bagus & membantu.
Penyelesaiannya, perbaiki dari masa ke semasa. Ia mungkin tak sempurna, namun ia akan bertambah baik dari masa ke semasa.Ia tak mungkin dapat puaskan hati semua orang. Yang penting, dapatkan feedback daripada pelanggan anda. Biarkan mereka luahkan apa yang mereka ingin tahu.
Apa yang saya risau ialah golongan yang simpan dalam hati. Mereka tak puas hati, kita tanya diorang diamkan diri & mengata dari belakang. Golongan ini sukar dikesan sebab mereka diam. Saya risau golongan sebegini espcially produk baru. Saya biasanya akan tanya pendapat mereka, jika diam & tiada pertanyaan.Saya mungkin anda faham & boleh buat sendiri.
Jika beli ebook, tanya jika ada pertanyaan. Ia sebenarnya membantu bagi memperbaiki produk mereka. Jangan simpan dalam hati. Jika penjual berkenaan ingin benar benar membantu anda, mereka akan menjawab segala soalan anda. Sebab itulah harga ebook lebih mahal daripada buku.
Jika anda ingin jadi penjual ebook, jangan pulak takut akan cabaran ini. Ini adalah salah satu learning process yang akan anda hadapi. Jika pelanggan anda tidak tanya, anda yang bertanya kepada mereka. Itulah sebaiknya. Anda boleh gunakan autoresponder untuk membantu anda. Jadikannya automatik & memudahkan anda.
Banyak cabaran yang akan hadapi dan anggaplah ia satu proses pembelajaran yang berguna kepada anda.


Kena Paypal dispute lagi

Kena paypal dispute pulak.Dah lama saya tak kena. Actually ada masalah download & saya pun telah pos CD kepada orang ni mengunakan pos ekspress. Ada tracking number,tapi sayangnya tracking pos ekpress hanya untuk 15 hari ni. Tarikh pembelian adalah pada 1 oktober 2008 iaitu pada hari raya. Dispute plak semalam pada 30hb Oktober. Saya telah emailkan link download pada 3hb Oktober.
paypal dispute
Jadi tracking number dah tak leh nak pakai walaupun saya ada simpan semua tracking number tu. Jadi saya terpaksa gunakan transaksi email untuk dijadikan bukti yang dihantar kepada paypal. Tak tahu la samada ia diterima atau tak. Ini yang tak best tentang paypal. Harap bukti diterima dan kes selesai.
Seller susah nak menang dalam kes dispute.Kalo ada tracking number pos ekspress mungkin peluang menang lebih besar. Tunggu jela. Saya mungkin akan dikenakan caj sehingga USD30 disebabkan orang menyusahkan macam ni. Bagi kes dispute, seller yang kalah kena bayar kos open case tu.
Nama & alamat pun boleh bagi. Dispute adalah perkara yang paling tak suka kalo jual produk digital ni, lebih lebih lagi kalo dalam BM.Dalam dalam english, peluang cerah skit.
Tunggu jela keputusan paypal.
Jika anda pos barang, pastikan anda menyimpan rekod penghantaran seperti no.tracking. Gunakan syarikat pengangkutan yang mempunyai nombor tracking bagi produk yang anda hantar.
Inilah karenah pelanggan yang mungkin anda hadapi. Link download dah bagi, cd pun dah pos. Bila tracking number dan lupus dari sistem pos,dia dispute. Inilah karenah manusia kan? huhuhuhu
Penyelesaian lain ialah simpan rekod email walaupun bukti tu tak berapa kukuh. At least kita ada bukti yang kita dah hantar produk kepada orang tu.


Kejurujualan dan Broker


Kejurujualan merupakan satu perkara sangat penting dalam perniagaan. Namun tak semua orang boleh menjadi penjual. Itu adalah hakikat. Saya boleh jadi penjual di internet, tetapi agak kurang bila dalam dunia sebenar. Teknik kejurujualan boleh dipelajari. Itulah yang saya ingin lakukan sekarang.
Apa yang saya ingin tekankan ialah sehebat mana pun jurujual pasti tidak dapat menjual semua benda. Mungkin ada segelintir yang cukup power sehingga boleh menjual aiskrim kepada orang eskimo tetapi jumlah mereka sangat sedikit. Kebanyakan jurujual akan fokus dalam bidang mereka. Seorang jurujual tak boleh sekejap nak jual kereta, sekejap nak jual tanah. Maklum lah Proton Saga baru cukup mendapat sambutan sekarang, mereka masih tidak boleh jual banyak benda dalam satu masa.
Kaedah Upsell mungkin membantu tetapi jika apa yang diupsell sangat berbeza daripada apa yang dijual pasti tidak akan berjaya. Jika jual kereta dan selepas itu upsell insurans ia boleh kerana ia berkaitan. Kereta di Malaysia diwajibkan mempunyai insurans. Namun, kalo jual kereta pastu upsell tanah, memang orang kata jurujual gila. Orang nak beli kereta dia offer tanah pulak.
Ia berlaian dengan broker. Broker atau orang tengah boleh jual mcm macam. Mereka hanya nak makan komisen semata mata. Ada projek A, cari orang nak dengan syarat komisen skit. Cerita kat broker lain, mereka pun sama. Sehingga la ada orang dapat projek tersebut. Mereka yang berjaya, dapat la komisen.
Saya dapati kat KL ni cukup ramai broker. Sembang mcam aku orang kaya, member datok, member menteri padahal duit takde.Mereka yang menjadi broker ni hidup agak tidak menentu, sentiasa mencari projek & sangat bergantung kepada orang lain. Apa yang bagusnya, mereka ada network yang ramai. Apa sahaja yang mereka sembangkan mereka akan alert.Tapi kebanyakannya, kosong la.:p. Itu adalah pemerhatian saya bila sertai perbincangan mereka. Mereka sentiasa berangan angan untuk dapat “Jackpot” dalam kerja broker.
Saya hanya memerhati je.Saya tak suka jadi broker. Saya lebih suka jika ada produk sendiri & tidak bergantung kepada orang lain. Kepuasan lebih tinggi jika anda mempunyai produk sendiri. Anda boleh hidup walaupun takde projek & langsung tidak bergantung kepada orang lain.
Namun, di dunia nyata.Kita pasti akan bertemu golongan broker& penjual ini. Saya just join mereka tapi tak nak jadi broker. Hanya sekadar berkawan. Apa yang baik kita jadikan panduan, yang tak baik kita jadikan sempadan. Semalam saya ada sertai satu perbincangan broker kat hotel berdekatan KL Sentral…
Ada satu perkara yang menyebabkan saya tak nak ikut perbincangan kedua pada malam tersebut disebabkan oleh seorang broker ni. Macam macam jenis manusia ada kat dunia ni. Saya tengok satu perangai buruk broker. Nasib baik saya ikut pun just untuk teman kawan.Mau je nak sound.Mulut dah rasa ringan je.Nasib baik tak terkeluar.:P
Ini adalah pandangan saya je. Mungkin anda lebih banyak pengalaman…Betul tak?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan