Khamis, 24 November 2011

idea

Advertlets,NuffNang,GrabMyAds dan Nufflets

Saturday, December 29th, 2007 |
Ok.Berikut adalah satu alternatif kepada blogger Malaysia untuk buat duit. Advertlets dan NuffNang saya percaya mereka akan terus berjaya.Tetapi GrabMyAds dan NuffLets ni saya agak ragu kerana mereka hanya peniru kepada advertlets dan nuffnang.Dalam pengiklanan sebegini,perkara yang paling sukar adalah menjadi pengiklan besar.
Tetapi Advertlets dan Nuffnang telah dapat tangkap Digi & Toyota.Jadi mereka dah dapat duit banyak sebab mereka adalah market leader.GrabMyAds ni pun satu, masa launching boleh plak dia p Spam semua orang yang kononnya invitation khas. Oh..Terdesaknya.
Saya takkan join la kalo main spam macam tu. Sebab saya tak terdesak pun.Siap spam ke email saya tu yang saya yang saya geram.Jika begini ia takkan bertahan lama kecuali mereka dapat pengiklan besar seperti maxis atau celcom. Jika mereka dapat tarik 2 “ikan besar” tu baru lah saya join. Saya tahu nature of advertising di Malaysia & bukan mudah nak dapatkan ikan besar untuk iklan lebih lebih lagi bukan market leader.
Advertlets dan Nuffnang dah ada komuniti mereka sendiri. Nufflets pulak klon dan terang terangan nama pun mengabungkan advertlets dan nuffnang. Dia ambik Nuff dari Nuffnang dan Lets dari Advertlets. Tiada keunikan tersendiri kerana hanya meniru. Sama la bila Yahoo meniru program Google Adsense iaitu Yahoo Publisher yang sampai sekarang tak abis lagi versi betanya.Jadi kita boleh nampak kegagalan Yahoo kat situ untuk mencabar Google.
Peniru takkan dapat mengejar atau sama taraf dengan pendahulu atau market leader jika tiada keunikan tersendiri. Ia berlainan dengan kes Google dan Yahoo. Walaupun Yahoo pada awalnya adalah market leader, Google muncul dengan pelbagai kelainanan seperti Toolbar,Adsense,Adword yang pada masa tu Yahoo tak pernah terfikir untuk buat macam tu.
Google terus dapat mengatasi Yahoo dengan keunikan yang tersendiri menyebabkan Yahoo terkebil kebil meniru Google dengan YSM dan Yahoo Publisher. Tindakan Google membeli syarikat berpotensi tinggi seperti Blogger dan Youtube pun terpaksa ditiru oleh Yahoo.Nasib baik Myspace orang lain beli awal awal lagi kalo tak ia akan jadi rebutan.
Begitu jugak penyedia pengiklanan di Malaysia. Jika tiada keunikan tersendiri, susah nak hidup lama.Kecuali mereka bina komuniti terlebih dahulu.Contohnya Cari.com.my kalo buat perkongsian pendapatan pengiklanan, saya adalah antara yang akan sertainya. Mereka ada komuniti mereka yang boleh menjadi pengiklan.Malah saya pun akan jadi pengiklan mereka.
Itulah adalah pendapat saya je.Bukan nak tak nak sokong buatan Malaysia.Just menegur agar mereka membuat kelainan dan keunikan tersendiri. Itu je.

Cari Duit dengan Bahasa Inggeris

Saturday, June 9th, 2007 |
Tahukan anda sebenarnya boleh buat duit dengan kemahiran bahasa inggeris? Kenapa, tak percaya? Anda boleh buat beribu ribu ringgit dengan kemahiran bahasa Inggeris. Jika anda seorang cikgu bahasa inggeris, kenapa tak gunakan kemahiran tersebut. Anda boleh buat duit samada secara online atau offline.
Jika secara offline,anda boleh mengadakan kelas bahasa inggeris atau tuisyen di rumah. Bahasa inggeris menjadi sangat penting pada hari ini. Kita perlu menguasainya. Terdapat banyak cara untuk membuat duit dengan kemahiran bahasa. Anda juga boleh menyediakan perkhidmatan penterjemahan hanya dari rumah.Pelajar hari ini belajar matematik pun dalam bahasa inggeris!!
Cari duit dengan bahasa inggeris secara online adalah antara paling popular. Ini adalah kerana mat salleh sendiri malas menulis. Anda boleh mengunakan kemahiran bahasa inggeris anda untuk menyediakan perhidmatan ini. Perkhidmatan copywriting,proof reading,article writing,ghost writing dan sebagainya memerlukan kemahiran bahasa inggeris. Ramai IM dari malaysia yang menyediakan perkhidmatan ini.Mereka membuat beribu ribu daripadanya.
Jika anda pandai memasarkan kemahiran anda,anda pasti tidak akan kesempitan wang kerana anda pasti tidak cukup masa kerana tempahan bagi perkhidmatan anda yang terlalu banyak. Anda tidak semestinya mempunyai tempahan yang banyak.Anda boleh tackle pakar atau “jerung internet marketing” untuk khidmat anda sudah mencukupi. Buat permulaan boleh la membina kredibiliti terlebih dahulu. Jika mereka berpuas hati,mereka akan mengunakan khidmat anda lagi.
Ada diantara mat salleh ini sanggup membayar beribu ribu bagi mendapatkan beberapa artikel tentang apa yang mereka mahu. Terdapat banyak perkhidmatan yang anda boleh lakukan. Antara platform anda boleh dapatkan pelanggan ialah Elance.com dan banyak lagi directori perkhidmatan freelance. Boleh cari kat Google la ye…Namun,anda perlu bersaing dengan ramai orang yang turut menawarkan khidmat yang sama. Anda juga boleh menghubungi mereka yang dirasakan memerlukan khidmat anda .JV dengan mereka.Tapi pastikan dengan approach yang sesuai.Anda jangan pula SPaM mereka.
Tawarkan harga yang berpatutan.Jika mereka berpuas hati,mereka tidak teragak agak membayar beribu ribu bagi perkhidmatan anda.Bina rangkaian perniagaan anda dahulu.Anda tidak semestinya melakukan seorang diri. Anda boleh cari rakan² lain dan menyediakan perkhidmatan anda. Kerja anda akan lebih cepat dan pelanggan anda pun suka jika anda dapat siapkan kerja dengan cepat. Kuncinya jangan buat kerja seorang diri jika anda ingin berjaya.
Buat team anda sendiri yang terdiri dari 2 atau 3 orang.Jangan terlalu ramai kerana ia kurang berkesan jika terlalu ramai. Ia boleh melengahkan kerja jika terlalu ramai.Akan berlakunya kurang produktiviti jika terlalu leka dengan sembang² jika terlalu ramai. Anda perlu fokus dengan kerja masing masing. Ini adalah kerana anda perlu melakukan kajian bagi menghasilkan kerja yang berkualiti. Sekali lagi..FOKUS!!!!
Saya sebenarnya mempunyai beberapa rakan yang sebegini. Kerja terlalu lembab sehingga ia mengangu kerja orang lain. Setkan due date.Jika tidak,mereka pasti akan melengahkannya sehingga menjejaskan reputasi anda(team) sendiri.Ini adalah antara cabaran jika kerja berkumpulan.Salah seorang daripada anda perlu menjadi pusher untuk mendorong rakan lain membuat kerja.
Kerja berkumpulan berbeza dengan kerja bersedirian. Ada kelemahan yang tersendiri.Anda perlu menjadi pemangkin kepada rakan² yang lain agar membuat kerja dengan lebih cepat. Tolong mereka jika anda ada masa.Tetapi jangan terlalu kerap kerana mereka akan naik “lemak” jika terlalu dibantu.Ini adalah kerana ia adalah hasil berkumpulan bukan anda seorang.Masing² perlu memainkan peranan agar terus maju dan berjaya.Jika tidak,kumpulan anda akan gagal. Pelanggan pun akan lari.
Jika anda seorang pelajar universiti,anda mempunyai tempat yang sesuai bagi kerja cari duit dengan menulis dalam bahasa inggeris ini. Ia tidak lah susah kerana kebanyakan perisian word processor hari ini mempunyai fungsi cek kesalahan bahasa. Jadi ia turut membantu anda dalam membina empayar perkhidmatan anda.
Semoga ia memberi sedikit idea untuk anda bermula dari sekarang.Selamat cari duit dengan bahasa Inggeris!!!
p/s:Saya pernah membuat perhidmatan translate artikel masa kat u selain membaiki PC.Pelajar u ada yang malas buat assigment.Anda sediakan penyelesaiannya. Namun, jangan sampai ia menjejaskan pelajaran anda!Ada yang hendak jalan pintas siapkan kerja.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan