Khamis, 24 November 2011

cerita motivasi

Golongan Cari Makan Atau Cari Rezeki?

Friday, April 10th, 2009 |
Agak lama juga saya tak update blog ni. Maaf ye kepada mereka yang sering melawati blog ini. Saya agak sibuk sejak kebelakangan ini. Ada banyak blog yang perlu diupdate. Jadi saya update blog lain dulu sebelum update blog ini. Saya dah set schedule post untuk blog blog lain. Jadi tak perlu untuk update bagi 2,3 bulan lagi..
Kembali kepada topik hari ini. Cari makan atau cari rezeki? Apa bezanya? Saya biarkan anda berfikir sekejap..
-
-
-
Okay la. Sebenarnya ia lebih kurang sama. Tapi berbeza. Macamana tu?
Cari makan adalah istilah untuk mereka yang tibai semua tak kira halal atau haram. Asalkan ada peluang, terus disambar tanpa menilainya samada ianya halal atau haram. Mereka yang menerima rasuah adalah dari golongan ini kot. Semua bedal.
Cari Rezeki adalah datangnya dari hati. Golongan ini akan bekerja sebaik mungkin dengan niat agar rezeki yang diterima adalah halal dan diredhai oleh Allah. Mereka amanah dalam setiap urusan mereka tidak kira samada dalam perniagaan atau konteks makan gaji.
Harap kita semua dari golongan yang mencari rezeki la hendaknya.
Jika anda berniaga. Berniaga dengan amanah dan niat ikhlas kerana Allah.
Usahawan internet pulak? Jangan biarkan pelanggan anda terkapai kapai. Bantu mereka sebaik mungkin. Saya sebenarnya menerima banyak jugak aduan bahawa mereka agak fobia untuk membeli ebook kerana beberapa usahawan yang bermanis mulut ketika menjual. Setelah menjadi pelanggan, customer support entah ke mana. Email tidak berbalas balas.
Mungkin rezeki yang halal boleh jadi haram kerana pembeli berasa teraniaya…
Dalam perniagaan produk digital yang berbentuk teknikal, perkara yang paling mencabar ialah customer support. Hampir 4 tahun saya terlibat dalam perniagaan ini. Memang cukup mencabar. Ada usahawan internet yang tidak sanggup untuk melayani pertanyaan sehinggakan menutup tempahan atau perniagaan.
p/s: Dengar cerita Jana Wang Adsense sudah dihentikan jualan. Khabarnya tidak mampu untuk customer support yang berkesan kerana beliau sering keluar berdakwah (Tabligh).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan