Khamis, 24 November 2011

berblogger

Ramai yang mengadu kepada saya kenapa blog dan laman web mereka takde pelawat. Jawapannya tiada tindakan untuk promosi. Bagi saya itulah kelemahan utama kebanyakan orang untuk membuat duit dengan adsense. Cara yang paling senang nak dapatkan pelawat ialah menerusi laman sosial networking.
Antaranya ialah Facebook, Twitter, Myspace, Hi-5, Friendster dan banyak lagi yang rakyat malaysia suka. Ya. Anda join dan add kawan ramai ramai. Anda update akaun laman sosial anda, semua rakan rakan anda menerima update tersebut. Ya. Sangat senang tetapi hanya segelintir sahaja yang memanfaatkannya.
Ia lebih berkesan lagi kalo buat blog dalam bahasa inggeris. Daripada pelawat laman sosial ni kadang kadang sangat responsif untuk membeli dan juga klik iklan adsense anda. Kenapa hanya bersosial? Kenapa tidak gunakan kemudahan yang ada untuk menarik orang ke blog anda.
Tak susah. Rakyat Malaysia adalah penguna tegar sosial networking seperti Myspace, Friendster,Twitter dan juga Facebook. Saya sukakan facebook dan twitter. Saya suka cara mereka jadikannya setiap post yang kita buat menjadi viral dan tersebar dengan cepat di kalangan network yang ada.
Jadi tindakan anda sekarang ialah join dan add kawan kawan ramai ramai. Lepas tu update blog anda dengan artikel yang berkaitan dan sebarkan berita di laman sosial networking. Ia mungkin menarik minat ratusan orang yang berada di dalam network anda.
Saya ada beberapa akaun twitter yang saya gunakan untuk promosikan blog saya.Ia dalam beberapa topik utama yang memberikan pendapatan utama kepada saya. Sekarang ni sedang buat eksperimen tentang Clickbank. Bulan ni baru $450 lebih. Target saya setiap bulan dari Clickbank adalah sekurang kurangnya $1000. Tapi tu target baru saya untuk 3 bulan lagi. Sebelum ni hanya target $300 dalam masa sebulan.
Ia dalam fasa eksperimen lagi. Jadi saya tak nak heboh heboh sangat lagi. Kalau boleh saya nak jadikan pendapatan daripada Clickbank adalah automatik tanpa perlu peningkan kepala.
Oklah ye. Selamat bersosial!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan